Fjädringstips
Ställ cykeln på backen, ta tag i bak skärmen och lyft. Du kommer nu att känna ett “glapp” som kallas hänget.
Frihänget mäts på följande vis:
Ställ cykeln på en pall och mät med en tumstock eller dylikt från hjulaxeln rakt upp till skärmkanten. Du får nu ett mått som vi kallar A(ex. 620 mm). Ställ ner cykeln på backen med styret rakt fram. Gunga nu till cykeln snärtigt baktill på sadeln (den ska självstanna). Med cykeln i denna position mäter du åter från hjulaxeln upp till skärmkanten. Du får nu ett nytt mått som vi kallar B (ex. 590 mm). Obs du ska ha full tank och tänk på att inte lyfta cykeln i bakskärmen när du ska ta ner den från pallen.
Mått A = 620 mm
Mått B = – 590 mm
itt häng blir = 30 mm
Du åker exempelvis cross/enduro och ditt häng ska vara 30–40 mm.
Justering av hänget:
Observera! Justering av hänget skall göras när stötdämparen är kall, en varm stötdämpare minskar hänget med ca 8-14mm, exempelvis när du just åkt.
Minska hänget = Skruva medsols
Öka hänget = Skruva motsols
Frihänget:
Motocross 65 25-35 mm.
Motocross 80 – 85cc: 30-35 mm.
Motocross 125-250cc: 35-40 mm.
Motocross 4-taktare: 35-42 mm.
Enduro med länkage 35-40mm
Enduro PDS 38-40mm
Sitthöjden:
Hur mycket cykeln sjunker bak när du sitter med full utrustning och full tank ! (gunga inte). Normal sitthöjd 100-110mm. Sjunker den mindre än 100mm = för hård fjäder. Sjunker den över 110mm. = för mjuk fjäder,observera att annat mått gäller på nyare 85cc.
Sitthöjden 85cc (japanska modeller och äldre ktm ) 95-100mm.
85cc ktm/husky/gasgas 2018-> 120mm
Motocross 125-450cc 100-105mm
Enduro med länkage 100-105mm
Enduro PDS 108-110mm
Fjädringsproblem:
Viktigt! När du ska justera kompressionen eller returen, justera alltid med max 2 klick i taget.
Kompressionen:
För hårdare kompression skruva inåt.
För mjukare kompression skruva utåt.
Returen:
För långsammare, trögare retur skruva inåt.
För snabbare, lättare retur skruva utåt.
Högfarts Kompressionen Stötdämparen:
Denna mutter är folk livrädda för att röra? Men saken är väl den att många vet inte riktigt vad den gör. Jo….! Om du skruvar ut den ett halvt varv kommer stötdämparen att bli mjukare, men den kommer även att jobba längre ner i slaget. Om du skruvar in den ett halvt varv kommer den att bli hårdare och stötigare men jobbar även högre upp i slaget. Man kan säga att du kan finjustera själva gången på dämparen med högfarten. För justering brukar ligga mellan 1/4 – 1/2 varv från standard. För det mesta ut 1/4 varv = mjukare.
VIKTIGT: Du ska alltid sträva efter att få bakhjulet så långt tillbaka i svingen sommöjligt. Var noga med detta när du byter kedja så att hjulaxeln absolut inte kommerlängre fram än i ”mitten” på svingen. Hest från mitten och bakåt.
OBS! Ovanstående tips och inställningar utgår ifrån att du har rätt fjädrar för din vikt samt normal ordning på övriga rörliga delar som tex länkage , styrlager osv.
Behöver du ytterliggare information eller hjälp med din fjädring kontakta oss direkt så hjälper vi dig.
Frågor om din fjädring?
