Fjädringstips
Denna sida håller på att uppdateras, tills den är klar så ber vi er kontakta oss för tips & råd!
0224 – 86012
[email protected]
Bakhjulet kickar upp vid inbromsning och vid gasavslag, samt i små gropar. Allmänt dåligt fäste och kan kicka sidledes vid gaspåslag, hojen känns orolig.
Bakhjulet kickar oförutsägbart åt olika håll i alla typer av stalp. Dåligt fäste samt allmänt orolig. Framgaffeln kommer att upplevas som hård eftersom den sjunker ner mera i bak.
Över små ojämnheter, skarpa kanter = för hård kompression. Skruva ut kompressionen med 2 klick i taget = mjukare. Kickar över medel- och större stalp, beror på att stötdämparen
komprimeras för djupt i stalpen på grund av för snabb, lätt retur. Skruva in returen 2 klick i taget = långsammare retur.
För hård fjäder eller för hård kompression. Eller för långsam retur som håller ner cykeln på hårda, jämna ytor, men blir för långsam på hårda ojämnheter och hårda stalp. Skruva ut
kompressionen eller returen med 2 klick i båda dessa fall.
Orsakas normalt av för hård kompression eller för långsam retur. Kan också bero på för hårda fjädrar. Symptomen blir bl.a. att du tappar greppet i kurvorna och det känns allmänt
Instabilt fram.
För hårda fjädrar eller för mycket olja (minska oljenivån 10mm), eller smuts i gaffeln. Vanligt. Behöver en service. Alt för mycket häng i bak som gör att det blir för lite ”tryck” på gaffeln.
För mjuka fjädrar, utmattade fjädrar, för lite olja (öka oljenivån 10mm). Alt för lite häng i bak som gör att vikten läggs mer på framgaffeln.
Om du tagit bort framhjulet, tänk på att först dra åt framaxeln innan överfallen dras åt. Snurra hjulet snabbt och tvärbromsa så att det smäller till i gaffeln. Gör detta 3-4 gånger så att hjulet centreras i förhållande till gaffeln. Dra nu åt överfallen. Har du vurpat nyligen kan någon av kronorna fått sig en smäll.
Misstänker du detta kan du kolla med en linjal att kronorna linjerar exakt med varandra.
Framänden är för låg i förhållande till bak. Sänk ner gaffeln i gaffelkronorna med 2-4mm, hjälper inte detta kontrollera att du har rätt fjädrar fram och bak alt kontakta oss för support.
Framänden är för hög i förhållande till bak. ”ta upp” gafflarna i gaffelkronan med 2-4mm hjälper inte detta kontrollera att du har rätt fjädrar fram och bak alt kontakta oss för support.
Dämpningsförmågan på gaffelben och stötdämpare försämras väsentligt med tiden och orsakas av att oljans viskositet snabbt bryts ner, samt av smuts och allmänt slitage. Gaffeln är den svaga punkten som lätt drar i sig sand och lera. Fordrar därför tätare serviceintervaller än stötdämparen.
Service översyngaffel: 20-25 timmar
Service översyn stötdämpare: 20-25 timmar
Omotiverat oljeläckage i gaffelben är en vanlig företeelse. Oljeläckaget beror på att du fått upp smuts mellan packboxen och krom benet. Ta en seal doctor stick försiktigt upp det mellan packboxen och krom benet. Dra försiktigt den runt benet så att du inte skadar packboxen. För att förebygga att smuts och sand tränger in i gaffeln, ta för vana att rengöra skrapringarna efter varje gång du åkt. Smörj in benen med gaffelolja/WD40 Om underlaget du kör på är torrt och hårt, rengör varannan gång.
Bultarna i gaffelkronan ska alltid dras med moment när du ska montera tillbaka din ramgaffel. Antalet NM brukar stå på gaffelkronan annars så står det i i din manual. Om du har köpt en ny motorcykel så ska alla bultar efterdras med moment efter ca 10 timmars körning. För en stabilare motorcykel så ska styrlagret dras åt så att du får ett litet ”motstånd”
Denna sida håller på att uppdateras, tills den är klar så ber vi er kontakta oss för tips & råd!
0224 – 86012
[email protected]
Frågor om din fjädring?
